onsdag 28 juli 2010

Spår nummer 2

Spårandet idag var inte heller klockrent men det var alt lite bättre än igår. Jag tror att jag måste ha haft väldig tur eller egentligen otur med mina tidigare nattgamla spår för det kan ju inte ha gått ett endaste djur över dem eller så har Frodo helt plötsligt blivit nån slags vittringsgalning. Visst har han seglat iväg förut med men nu är det ju så tydligt att han drar på vilt. Kanske kan det också vara att jag har varit för upptagen med att samla in snitslar samtidigt som vi spårat så att jag inte har märkt vad han har gjort egentligen men jag vet inte. Nu är jag iallafall stenhård på att snitsla spåret väl och att INTE plocka några snitslar medan jag går spåret. All kocentration på hunden och på hur jag ska läsa honom i spåret.

Dagens resultat då:

Frodo tar an spåret lite väl fort idag och glider ganska snabbt ut för långt till höger men upptäcker det själv och kommer tillbaka till spåret. Sen går det fel igen vid första vinkeln strax innan snosar Frodo upp nåt annat doftspår och sen är det upp med huvudet och så drar han iväg i en väldans fart men då säger jag nej ganska bestämt och uppmanar honom att spåra igen. Han kommer tillbaka till spåret och tuffar på en bit men får sen vittring på förmodligen samma spår som innan och tappar koncentrationen så här blev det en liten tillsägelse till. Resten av spåret som inte är så långt går som en dans och klöven hittar han på en gång idag så det var ju iallafall en förbättring mot igår.

Om det är nån som har några nyttiga tips för hur jag ska träna så tar jag tacksamt emot dem!

Nu ska jag på långromenad i Ånnaboda!

1 kommentar:

  1. Jadu... Om jag hade haft en slarvig hund skulle jag börjat med att jobba på motivationen. Lägga korta, raka, enkla spår på 20-50 meter. Så att hunden lyckas! Göra klöven roligare och bättre, det är ju den som driver hunden i spåret. Dixie fick spåra upp sin middag som antingen låg under klöven eller serverades i spårslut. Klarar hunden inte spåret blir det ingen middag (precis som i det vilda). Dixie vill leka och döda klöven. Du kan öka klövens värde separat, alltså utanför spåret/hemma. Klöven är det bästa som finns!

    Tänk på att ALDRIG hjälpa hunden, klarar han inte spåret skit i det och åk hem. Allt ansvar ligger på hunden, jag står och stirrar i himlen och ser dum ut om Dixie frågar mig. Sen har jag sällan koll, markerar aldrig spåren och har väldigt dåligt minne... det gör en säker spårhund eftersom hon måste lita på sig själv och vet att jag litar på henne :)

    Dixie drar inte på vilt, första gångerna gick hon ett par meter men gick sedan tillbaka till spåret igen. Vad händer om du följer Frodo när han bryter spåret och så blir det inget (ni åker hem efter att ha spårat ett tag om han inte går tillbaka inom 1 min). Han slarvade bort sig! Bäst att du koncentrerar dig bättre nästa gång så du slipper gå hungrig, Frodo. Har inte provat det så jag vet inte hur det fungerar. Bara de spår du visar (och han följer) leder till bytet och maten. För jag kan se en fara med att säga åt hunden att den gör fel, fast det beror på vad man har för mål med spårningen också... Min var SE VCh men nu börjar vi bli sugna på att köra elitspår... ;)

    SvaraRadera