tisdag 27 juli 2010

Nattgammalt ska det vara!

Det fanns en klöv i slutet av spåret...om man bara följer rätt spår vill säga!

Efter förra spårprovet fick jag lite träningstips från domaren och de ska jag nu omsätta i praktiken hade jag tänkt. Denna veckan blir det hårdträning i ett par dagar och så tar vi det lite lugnt sen för att återigen ta lite hårdträning ett par dagar till.

Domaren tyckte att jag behöver träna på nattgamla spår som helst går över viltstråk. Frodo blir väldigt lätt distraherad av färskt vilt har det ju visat sig. Längden på spåret är egentligen inget problem då han både har bra kondition och uthållighet så tipset var att lägga korta spår med ett par vinklar på och möjligtvis nån återgång och bloduppehåll för att göra det lite klurigt.

Igår la jag ett kort spår med två vinklar vara den ena var en återgång. Jag hade också bloduppehåll på en sträcka. Spåret la jag på ett ställe där jag vet att det rör sig en del djur och med facit i hand så kan jag säga att djur har det varit där under natten. När jag la spåret såg jag en del gamla spår både från älg och rådjur och möjligtvis vildsvin men jag är ju ingen expert så ni får ta det med en nypa salt...djur har de iallafall gått där. Spåret la jag igår vid nio tiden och vi gick det idag vid tio.

Resultatet då? Jo, det var inget klockrent spår den här gången heller men tack vara att jag hade snitslat extremt väl hängde jag lätt med på vad som hände. Frodo tar an spåret bra och går några meter tills han helt plötsligt vänder till vänster och spårar på nåt annat. Eftersom det var så tydligt att han spårade på nåt annat och färskare sa jag bara nej och spår igen och han återgick till mitt spår. Första vinkeln missade han och jag stod där och såg på medan frustrationen steg, mest för att jag inte vet hur jag ska bete mig när han missar och tar upp andra spår. Väl tillbaka i spåret hamnade han på bloduppehållet och det var inga problem därifrån fram till nästa vinkel där återgången var. Här tappade han bort sig igen, först trodde jag att han skulle skippa återgången och ta an spåret efter återgången på vittring men efter att ha stått och snosat lite bestämde han sig för att gå åt ett annat håll vilket blev fel. En stor ringning och sen hamnade han tillbaka på spåret innan återgången och gick sen vidare utan problem. Resten av spåret var en raksträcka som han tog väldigt fint dock missade han klöven i slutet av spåret och fick ringa in den. Han har en tendens att gå vidare på mitt spår igen. I början av vår spårkarriär hade jag ju lite problem med klövmarkeringen men det löste sig men nu verkar det som att vi kanske har gått tillbaka lite på den biten.

Så slutsatsen är att vi ska fortsätta med extremt bra snitslade nattgamla spår och framförallt träna vinklar. Sen skulle jag gärna få tips av någon hur man ska bete sig som hundförare i spåret om hunden tar an annat vilt. Om Frodo tappar spåret av andra orsaker än vilt är taktiken att han får hitta tillbaka själv.

För sjutton!!! Vi ska klara dethär!




1 kommentar:

  1. Klart ni kommer att greja det! Med envishet kommer man långt ;).

    Har inga tips, är bortskämd med en hund som går anvisat spår vad som än händer. En gång hade någon korsat vårt spår med ett eget spår, då hade hon lite problem, men lyckades ändå lösa det själv.

    Utställning är inte min grej alls... Önskar jag kände någon som ville ställa min hund. Är lite sur på pinschervärlden just nu ;) så jag tog mig aldrig till mälarpinschern trots att domaren gillar Dixie.

    SvaraRadera