tisdag 20 juli 2010

Hör och häpna

Igår åkte jag till brukshundsklubben för att träna, men jag hade visst missat att det var semester även för träningen, för på klubben var det bara jag och Frodo helt ensamma. Men eftersom jag ändå hade gjort mig besväret att åka så passade jag på att träna lite. Mest blev det lek och bus för att få en mer taggad hund men det vi tränade på igår var fotposition (ja det tränar vi ju alltid på och ändå blir det inte bra), hopp över hinder, fotgående och sen fick det bli lite agility också men då var det mest torrhandling som gällde. Frodo har ju enormt svårt för att följa mig vid min högra sida och det blir ju inte direkt smidigt om jag hela tiden ska springa med honom så att jag har honom på min vänstra sida vid agilityn. Det är även en bra träning för oss eftersom Frodo tycker att det är kul med lite fart och fläkt och i denna övning kommer vi så småningom att springa allt jag orkar hehehe. Det är även bra för Frodo att gör nåt annat än att alltid gå vid min vänstra sida och bli snedmusklad. Träningen går till såhär:

"Ett bra cirkelarbete gör att hunden tycker att det är roligt att springa snabbt ihop med föraren. Det lär också den unga hunden att inte hoppa mot eller bita i föraren som springer i full fart. För hundar med lite mindre driv gör cirkelarbetet gott för tempot. Den största vinsten i cirkelarbetet får man hos hundar som helst håller sig några meter utanför föraren och kanske vill springa förbi och komma in framför. Det här är ett typiskt beteende hos vallhundar. De är avlade för att springa i vida bågar runt djur och komma upp på andra sidan för att stoppa. Det är ett beteende som de flesta border collies tar fram när föraren springer i full fart. På banan leder det till till stora svängar och att hunden till och med springer förbi hinder på utsidan.

Börja med hunden i koppel. Ta kopplet i handen längst bort från hunden och ha godbitar i samma hand (det räcker att du har handtaget på kopplet runt handleden, så har du plats till godbitar). Gå på en cirkel med hunden på utsidan och belöna genom att plocka en godbit från handen med handen närmast hunden. Belöna i position vid din sida när hunden går ihop med dig. Håll hela tiden blicken på hunden så att du ser om hunden funderar på att gå bakom ryggen på dig. Om hunden försöker gå bakom din rygg för att komma till andra sidan, måste du reagera snabbt och vrida dig bak och få hunden tillbaka till positionen. Belöna så ofta som du behöver för att hunden ska följa dig. Bryt ofta av med kamplek för att hålla hundens intresse uppe. Tänk på att träna lika mycket med hunden på höger som på vänster sida." från Klickerklok.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar