tisdag 26 oktober 2010

Träningsvideo

Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit att jag borde filma när vi tränar lydnad utan att det har blivit av. Nu passade jag iallafall på att få ett litet inomhuspass filmat. Denna gången blev det apportering och fotgående. Apporteringen fungerar bättre och bättre fast ibland verkar det som att Frodo gärna backar när han får apportbocken i munnen speciellt om vi inte har gjort några förövningar innan. Idag tränade jag på både klass ett och två apportering bara för att jag ville få med det på film. Vid klasstvå apporteringen verkar det som om han tror att han inte kan komma förbi bakom mig med apportbocken i munnen och istället väljer han att göra ingången direkt vid sidan av mig vilket jag blir lite förvirrad av. Vi tränar ju på att ingångarna ska vara runt och bakom mig men jag gissar att det denna gången berodde på att jag står så nära vardagsrumsbordet det får jag tänka på tills nästa gång. Fotgåendet blir bättre och bättre, titta bara på Frodos svans och den kontakt han söker med mig! Jag satsar fortfarande mest på att träna kontakt och position känner jag att det går bra blir det även lite längre så att uthålligheten byggs upp men det går iallafall sakta men säkert framåt. Läggande och ställande under gång känns fortfarande som frågetecken...men så tränar vi inte så mycket på det heller.



Denna övningen borde jag ha gjort först men det gjorde jag inte. Här gör jag en liten förövning innan klass 1 apporteringen.



Här provar jag en klass två apportering men ingången blir tveksam och jag står väldigt nära bordet, Frodo löser det ändå=)



Lite fotgående, kolla kontakten han söker och den viftande svansen...det bådar gott!



videoklippen hamnade lite i oordning och jag orkade inte styra upp det men detta var den första apportövningen jag gjorde. Här ser man att Frodo backar. Det hade ju inte skadat att värma upp lite kanske!



Här provar jag på en klass 2 apportering men jag har fortfarande inte förstått att jag står för nära bordet, tur att vi filmade allt så jag fick det svart på vitt att det är jag som strular till det och inte Frodo!

4 kommentarer:

  1. Åh va kul å se träningsfilmer på Frodo! Ger mig insperation att börja träna på allvar igen så nu ska Mess å jag ut och träna träna träna :D Så får vi se vem som hinner först ut på tävlingsplanen ;D

    SvaraRadera
  2. Roligt att klippen, vad duktiga ni är!!! :) Ser jättefint ut! Visst är det jobbigt att träna på halkigt golv? Jag har samma problem med Goliat inomhus, framtassarna bara glider, hihi.
    Man skulle nästan lägga konstgräs i vardagsrummet!

    SvaraRadera
  3. ... att SE klippen skulle det ju stå förstås.
    Jag komprimerar texten så jag blir för effektiv ibland;)

    SvaraRadera
  4. Hehehe ja man skulle gör som på RUSTA reklamen...eller så får vi gå tillbaka till den gamla hederliga heltäckningsmattan

    SvaraRadera