söndag 3 oktober 2010

Spårprov fem.

Igår var det dax för Pinchersektionens årliga klubbmästerskap i viltspår som gick av stapeln i Vänersborg. Kvällen innan avfärd packade jag och min man bilen full med diverse nödvändiga och onödvändiga saker samt lite tävlingsnerver som till mitt förtret inte hade lyckas smita ur bilen morgonen därpå.

Trots den tidiga uppstigningen på själva tävlingsdagen kände jag mig ovanligt utvilad och väl till mods tills jag såg klockan i badrummet och insåg att jag hade ställ väckarklockan en timme försent. För egen del så kan jag säga att jag stretschade mina tävlingsnerver bra den morgonen. Först och främst för att vi var sent ute och sen för att vi faktiskt gick för championatet.

Själva spårningen igår gick bitvis alldeles prima men efter en långvarig tappt med ringning förstod jag att det inte skulle bli nåt första pris och därmed inget championat. Så jag föreslog att vi, jag och domaren hellre skulle stanna och plocka alla gula kantareller som vi hade plöjt igenom i Frodos ringningsarbete=)

Spåret var svårt med mycket vilt som hade kryssat det. Domaren sa också att rådjuren brukade sova där spåret gick och det förklarar varför Frodo stannade upp många gånger för att undersöka en viss plats väldigt noga. Jag kan tänka mig att det var så virrvarret började. Han upptäckte en lega som luktade gott och fortsatte sen i det doftspåretistället för det spåret domaren hade lagt. Hursomhelst så var det bra träning. En sak är jag speciellt nöjd med och det var när han gick förbi en saltsten som är till för de vilda djuren. Han gick ut och undersökte den men vände sen direkt tilbaka till spåret och kunde fortsätta utan problem...mer sånt Frodo! Sen var terrängen väldigt blandad och det gick bra. Vi startade på en åker med en fårhage bredvid oss sen gick vi in i skogen både på stigar och över mossa och sten och det gick fint.

Det enda felet igår var att han i återången i mitten av spåret där han fick en viltstörning som han hade svårt att släppa. När vi med domarens hjälp hittade tillbaka till spåret igen gick det bra och skott och spårslut gjorde han jättefint.

Allmänna omdömet lyder: "En hane som idag får viltstörning i sitt spår. Blir återtagen av domaren fortsätter arbeta bra.
Spårningsförmåga: god
Arbetstempo: lämpligt
Pris: 2:a

Domare: Malin Forster"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar