måndag 18 oktober 2010

SBK:s allmänlydnadspass

Jag har en kompis som ska utbilda sig till allmänlydnadsinstruktör, ja för hundar om det var nån som undrade=) Svenska Brukshundklubben har ett program eller ett framtaget lydnadspass som det förmodligen är tänkt att brukshundsklubbar m.fl ska jobba efter. I det passet ingår följande moment:

* Kvarsittande med störning 1-2 minuter.
* Möte med andra hundar på naturstig.
* Sitta tyst i bil med störning ca 5 m utanför.
* Gå fint vid sidan eller bakom.
* Hantering / visitation.
* Inkallande utan störning.
* Inkallande med störning.
* Stoppkommando.
* Passivitetskontroll.
* Nosaktivering.
* Valfritt moment.

Tänk så bra om allt det där satt som ett smäck,vilken lydig hund man skulle ha. Det är lite tråkigt att konstatera att de kurser som jag själv gått på och varit åskådare till kanske inte riktigt har haft en lydig hund som mål. Valpkursen med Frodo var bra på så vis att jag lärde mig en hel del om positiv förstärkning men desto mindre om förbud och ovillkorlig lydnad och inkallning gjorde vi inte ens på min vakpkurs, det kom i nästa kurs!

Nu när man har en liten valp är hemma funderar jag en hel del påvadsom är viktigt i inlärningsammanhang och hur man vill ha en hund som vuxen. Det skadar ju inte att ha allmänlydnadspasset som en liten avbockningslista...gött det skulle vara när man hade satt ett kryss framför alla moment och va gött det skulle vara om alla andra hundägare också hade gjort det...då behövde man inte bli så nervös inför hundmöten, lösa hundar etc och så slapp man skämmas för egen del med=)

1 kommentar:

  1. Tjena hårdmorsan!

    Härligt att vi r så likasinnade! Men stackars våra barn hehe.
    Hoppas att ni mår bra ute i lingonskogen. Vi mår fint men sover som krattor som dunog förstår.

    KRAM

    SvaraRadera