fredag 4 november 2011

Ett angenämnt problem

Jag har ju under en längre period försökt övertala Frodo om att lydnadsträning är det bästa som finns. Tidigare bär vi har tränat har han ofta gjort det jag bett honom om men seg, långsamt och oengagerat. Nu när jag har hittat en belöningsmetod som fungerar så har träningen blivit mycker mer rolig och då får jag istället problemet "hur hanterar jag min taggade hund".

Belöningen jag kör med är att lägga en godis i en skål. När han gör nåt bra eller när vi har avslutat en övning får han springa iväg och ta den (extern belöning) eller så leker vi med pipleksaken eller så blir han belönad med en gottebit hos mig. Att alternera belöningarna var ett förslag jag fick av Cissi och nu när vi liksom har övat in det känns det kanon och Frodo blir mer på hugget, dels eftersom elementet springa finns med i belöningen...det älskar han ju men sen blir det nog mer spännande att inte göra likadant hela tiden. 

Problemet då...jo i fotgåendet taggar Frodo upp och kämpar på så att han kommer för långt fram. Nu när jag filmade mig själv såg jag även att jag belönade fel position så det måste jag börja arbeta på. Attityden är härlig och kontakten bra så där har vi kommit en bra bit på vägen men jag måste själv tänka på mitt kropsspråk.

Nu när han går så fort fram och hamnar framför mig kontrade jag här med att gå långsammare, vet inte om det var så smart egentligen eftersom Frodo verkade tro att vi skulle stanna.

Jaja, det är bara att jobba vidare på att ha en bra attityd, öka uthålligheten och hitta rätt position....det låter ju inte så svårt va=)





Inkallning, förr i tiden fick Frodo gå runt migmen nu får han komma in vid sidan och vända sig....





Fotgående och lite allmänt vimsande

2 kommentarer:

  1. Va duktiga ni är!!
    Nu tycker jag ni ska ge er ut på tävlingsplanen!! ;D

    SvaraRadera
  2. Mjaaaa inte riiiktigt där än. Måste ju kunna gå fot ett helt program, med svängar o halter och sen måste vi få till ställande och läggnade också...så vi har lite att jobba på=)

    SvaraRadera