söndag 20 november 2011

Första dragtävlingen!



Såhär såg det ut i starten...

Vi kunde inte ha haft en bättre debut i dragsammanhang än den vi hade idag. Jag som aldrig har tävlat och bara sett en tävling en gång innan var lite orolig för hur jag skulle hitta på banan och hur jag skulle hantera omkörningar mm. Det löste sig ju kalasbra eftersom en bekant som var där för att titta kan en hel del om drag, har tävlat själv och t.o.m var domare...så praktiskt! 

Jag joggade upp en bit på banan innan start för att se lite hur den gick och det var uppförsbacke från start och en ganska bra bit in i spåret men kändes som att det var bra, speciellt när man har en hund som gärna vill iväg. Då kan han rasa av sig i första uppförsbackarna utan att jag behöver bromsa=)

I starten tog jag hjälp av en handler eftersom jag var lite orolig att Frodo skulle bli för het men han var ju lugnet själv och vi fick en jättefin start. 

Vi jobbade på bra i uppförsbackarna och efter ett tag såg jag ett ekipage på kickbike som vi behövde köra om och det gick jättebra. Det är ju annars något som vi inte har tränat på direkt. Visst har vi gjort omkörningar av andra joggare i spåret men då har det inte varit några hundar inblandade men som sagt det gick fint!

Mot slutet av loppet hörde jag att det var ett ekipage bakom mig och vid sista kurvan släppte jag förbi honom. En man utklädd till dalmatiner, med en dalmatiner i linan. När han sprang förbi tog jag in Frodo vid sidan för att sedan låta honom springa fullt ut när han hade passerat. Det var rätt så bra att han sprang om oss där för det gav oss en rejäl skjuts in mot målområdet. Frodo taggade upp igen och jag slog till med värsta spurten någonsin. Min hejjarklack började tjoa lite och då vill man ju inte göra någon besviken, allra minst sig själv. Som tur var var det en lätt sluttande nedförsbacke som målraka....hahaha det kan inte bli bättre!

Länge länge fick vi vänta på resultatet men när det väl blev dags för att annonsera resultatet för min klass var öronen på helspänn. Vi kom på första plats i klassen med tiden 9:40 min!!!! Tiden är jag säker på såhär i efterhand men sen när jag gick in och läste resultatet på hemsidan efteråt stod vi i fel klass men ja ja tiden var iallafall jättebra.

Detta var lätt något av det roligaste jag har gjort och något jag kommer att fortsätta med. Det är även något som jag tycker att fler borde prova på. Vilken rolig sport och idag var det alla typer av hundar med, stora som små och samma sak på hundförarsidan.  TACK allihopa som kom och hejjade på oss och som hjälpte till med banrpassning, hundpassning, handling och hejjning!!!

Ekipaget som sprang om oss strax innan mål var en riktig energikick!!!Två dalamatiner, lite senare sprang samma hund ett varv till fast med sin matte då utklädd till Cruella deVille....hahahaha

3 kommentarer:

  1. SUperskojj!! Leszlo skulle älska det! Hur långt springer man?

    SvaraRadera
  2. Hahaha vilken underbar bild på dalmatinerna! Det låter verkligen hur kul som helst, alltihop. Undrar också hur långt man springer, och vad skiljer klasserna åt?

    SvaraRadera
  3. Ja igår sprang vi 2,5km men det verkar kunna variera om man kollar på resultat från tävlingar. Men vanligast verkar vara 2,5 -3km i canicross. Sen har du ju cykel, kickbike, spann också i barmark, sen kan man ju köra på snö också...kolla www.draghundsport.se
    KLart ni ska köra!!!

    SvaraRadera