lördag 15 oktober 2011

Svensk Viltspårschampion

Duktiga hunden och glada matten

Jag och Frodo har tränat spår länge och vi har även tävlat en del med varierande resultat. Sist vi tävlade var det  ett väldigt svårt spårprov och det där förbenade 1:a priset som fattades för championatet kändes återigen långt bort. Men så idag så stämde allt, vilken fin och koncentrerad spårhund jag hade med mig idag i spåret.

Jag kan sammanfatta spåret med att han klarade allt utan anmärkning/tvekan fram till vinkel fyra som han ringar in snygggt och effektivt. Sen är vi framme på sista sträckan där han får en viltkänning och jag ser en massa små rådjursspår i mossan, alldeles färska och fina! Idag så undersökte Frodo dem bara och så återgick han självmant till spåret och jag fick helt enkelt plocka upp min tappade haka och hänga med.

Domarens allmänna omdöme: "En hund som spårar snabbt och gärna. Det är mycket vilt i skogen men han tycker spåret är bäst. Grattis till championatet."

Spårningsförmåga:Utmärkt
Arbetstempo: Lämpligt
Tid: 11 min
 Pris: 1:a
 Såhär glad kan man bli när man kämpat länge för att uppnå ett mål

 Alla hundarna på bilden är släkt och otroligt duktiga spårhundar, alla fick 1:a pris i sina spår

SE UCH NO UCH SE VCH Hjerpviken's Frode!

2 kommentarer:

  1. Åh så fint omdöme! Stort grattis kompisar! Ni är verkligen värda detta :) Nu är det agilitykarriär som hägrar eller? Ett litet championat där med så måningom? ;) Eller kanske Norsk viltspårschampion? Lycka till i framtiden, kram!

    SvaraRadera
  2. Woho! GRattis igen kära syster!
    PÖSS

    SvaraRadera