söndag 9 oktober 2011

Spårprov i Hova

Jag och Frodo har varit på spårprov i Hova tillsammans med Cissi och Sune. Frodo tävlade i öppenklass och Sune gjorde debut i anlagsklass.

Först ut var Sune och jag fick gå med och kika, det gick  jättebra. Jag och Cissi har tränat tillsammans några gånger tidigare så jag vet lite om vilka missar det skulle ha kunnat bli så när Sunemannen drog iväg i 190 precis vid uppsparken fick jag för en liten stund hjärtat i halsgropen men efter bara ett par meter lugnade han ner sig betydligt och var så fokuserad på sin uppgift, riktigt kul att få se=)

Sen var det Frodos tur. Jag var orolig för tempot, eftersom han kan spåra för fort och så blir han lätt störd av vilt i sitt spår. Spårstarten gick bra och han knatade på i ett bra tempo. På gärdet bredvid hade någon precis spridit ut gödsel så där gick man i skitlukten och hoppades på att spåret inte skulle korsa det gärdet! Sen helt plötsligt markerar Frodo nåt precis vid sidan av spåret, en rådjursmage. "Oj den måste de ha skjutit igår för den låg inte här när jag la spåret" utbrast domaren. Ja ja bara att fortsätta då, Frodo gick i spåret men gick ganska högt och kollade av saker lite här och var utefter första sträckan. Sen blev det vinkel utan problem, vinkel igen och sen blev det trassel. Frodo. Jag märkte att han hade tappat spåret och jag visste vart det hade gått tidigare så efter en stunds letande styrde jag honom åt det håll där jag visste att vi måste passera spåret. tydligen hade han gått över spåret flera gånger i virrvarret, markerat att han gjort det men sen struntat i att fortsätta på det. Det är svårt att läsa honom i sådana situationer får jag lov och såga! Sen gick spåret vidare men jag märkte att Frodo var ofokuserad, han drog ut till vänster fast jag förstod att spåret gick rakt fram, en bit bort låg en gård och Frodo ställer sig på en liten sten, sniffar in några djuuuupa andetag och ser lite pilsk ut. Jag kommenderar spår och lite motvilligt lunkar han tillbaka och återupptar spåret, får senare höra att det kan ha funnits en löptik där.

Sen spårar vi vidare, Frodo väljer att gå och dricka lite vatten precis vid återgången så han tar den fint fast inte riktigt som domaren kanske hade tänkt. Sen ber hon oss att stanna för skottprövningen. Frodo är hur stabil som helst i skottet, blir taggad efter och sen hittar han klöven...en vildsvinsklöv som han inte direkt kastar sig över...den var lite äckligt enligt honom. 

Vi fick ett andrapris för insatsen.

Saker som gick bra var: tempot när han spårade, att han kunde återgå till spåret trots störningar, skottprövningen ( eftersom vi inte har tränat å det och han kan vara skottberörd i andra sammanhang)

Saker som gick mindre bra: domaren tyckte att han var nonchalant i spåret och det var han bitvis. Sen vet han vart spåret går men väljer att trassla runt istället för att gå vidare...det tycker jag är onödigt. Ok om hunden vill kolla upp nån lite avstickare för att se om den verkligen är rätt men det finns ju en skillnad mellan det och att vimsa runt. 

Vi ska snart går spårprov igen och då hoppas vi att det ska gå ännu bättre såklart!

Sen har jag och två tjejjer till startat en liten spårgrupp här hemma så att vi kan träna tillsammans. Det känns kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar