fredag 29 juli 2011

Olika former av träning

Idag har jag, Frodo och lilleman varit i Kumla och tränat agility. Jag och Frodo tränade på kontaktfält, däcket, slalom, rakor och en böjd tunnel åtföljd av en raka. Det som gick bäst var kontaktfälten och han var så duktig med sin dutt även fast vi var i ett nytt sammanhang. När vi tränade det var vi iofs lite vid sidan av alla andra men jag blev riktigt nöjd ändå med hans fokus och då var han t.o.m lite ivrig.

Det andra som vi tränade på gick bra även om tempot var segt. Däcket var svårt och vi gjorde det på normalhöjd nu och inte på låg höjd som vi gjort innan. Vi fick lura Frodo lite där och först låta honom hoppa igenom på låg höjd för att sedan snabbt växla till hög. Han tycker att det är lite skumt att hoppa igenom där men med lite träning ska det nog gå bra.

Raksträckan med tre hinder gick fint men långsamt men så verkar Frodo reagera när det är mycket nytt på en gång. På grundkursen gick det ju jättelångsamt ett par gånger och sen small det till och gick jättefort helt plötsligt så jag får hoppas på att tempot kommer när han blir mer säker på sin sak.

Nöjd är jag också över att vi klarade en böjd tunnel och sedan tre hinder på raken det har vi ju provat litegrann med skiftande resultat tidigare=)

Slalomet gick även det lååångsamt och jag fick ge en del stöd men fyra pinnar klarade vi av iallafall.

En lite reflektion över dagens träning är att jag måste sluta säga NEJ när vi tränar för Frodo reagerar så starkt på det. Han blir seg, förvirrad och om jag t.ex säger nej för att han nosar på backen innan ett hinder så väljer han att inte hoppa det hindret nästa gång för matte har ju sagt nej. Jag tänkte på det idag att jag säger nej ganska mycket så om jag slutar kanke jag får en gladare hund...vi får se=)

Imorgon blir det utställning i Ransäter med allt vad det innebär. Pinschrarna börjar ganska sent så jag ska se om jag hinner titta lite på lydnadstävlingarna som också går av stapeln där bara för att få lite inspiration.

Annars har jag tränat lite viltspår och lydnad förra helgen och det var hemskt kul att spåra och köra lite lydnad. Jag tränade då tillsammans med en kompis och vilken skillnad det blir på Frodo när man tränar med andra. Han blir mycket mer taggad och tycker att det är skoj. Det beror säkert till stor del på att jag tycker att det är kul och att det smittar av sig på honom...han läser mig som en bok den där hunden inga hemligheter där inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar