tisdag 19 juli 2011

Framåtsändande, slalom och handling

Idag tog vi ett litet micropass och tränade ovannämnda saker. Frodo var så härligt taggad idag. Först fuskade han några gånger under framåtsändandet men sen skärpte han till sig och det gick jättebra. Vi körde tre hinder på en raksträcka och belöning i en skål på marken efter avklarad etapp.

Slalomet fungerar sådär, jag behöver en bra belöning när vi kör slalom så att Frodo fattar bättre. Han drar iofs mot slalompinnarna ibland men går ganska ofta in från fel håll så positivt att han vill jobba men negativt att han inte har fattat än att ingångarna alltid ska vara från vänster. Jag antar att poletten kommer att ramla ner ju mer vi tragglar eftersom han bara får belöning när det blir rätt.

Handlingen då. Jag försöker ju att träna en del torrhandling för att Frodo ska förstå hur han ska springa med mig på agilityplanen. Idag körde jag lite torrhandling men det blir mest som en lek. Jag springer lite, Frodo spinger efter på den sida jag visar att han ska springa och sen leker vi. Förhoppningsvis lär vi oss båda två att tyda mina signaler...eller han lär sig tyda mina och jag lär mig att göra tydliga signaler.

Sen körde jag lite handling över ett hinder där jag sprang med Frodo bredvid mig och en bit från hindret kommenderad hopp, efter hindret fortsatte vi att springa en liten runda för att återigen hoppa hindret fast från ett annat håll. Detta gick jättebra och Frodo är jätteduktig på att läsa och förstå hur han ska göra där. Jag behöver nog träna en del med mig själv på agilityplanen för så fort det ingår mer än ett hinder och nån form av löpning däremellan så får jag verkligen engagera mina grå för att jag ska vara konsekvent i mina signaler till Frodo...svårt!

Men det är som alltid matte som gör fel...inte hunden!

Nu undrar ni säkert hur jag kan kalla allt detta för ett micropass men det var itne lång stund vi tränande. Hela träningstiden sträckte sig över ca 10 min och uder den tiden stod Frodo fastbunden mesta tiden. Jag körde bara korta repetitioner och gav mig när det gick bra så där ger jag mig själv en liten klapp på axeln för det är svårt för mig med korta pass och att ge mig vid rätt tillfälle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar