onsdag 26 januari 2011

Rutschkana

Frodo attackerar en pinne!


Har fortfarande intehittat tillräckligt med tid i vardagen för att hinna blogga så mycket som jag vill men en massa andra saker hinner jag med ska ni vet! Jag blev både stolt, nöjd och glad när jag för några dagar sedan tog med nosduttsträningen ut till en ny miljö och det fungerade! Jag tränade då på en trapp med targeten nedaför. Frodo fick gå upp på trappen och sen ner med två tassar i backen och sen dutta innan han fick gå vidare. Det vi måste träna vidare på är att göra duttande tydligare/hårdare så att han inte fuskar men för att vara i en ny miljö, ute, kallat och med hårdaer underlag än vad det brukar vara kan jag itne annat än vara nöjd med resultatet.

Igår blev det lite mer träning. Komihåg att jag borde träna cirkelträning och lite almän handling så det gjorde vi och jag tror minsann att vi har vilat oss i form! Det gick mycket bättre med cirkelträningen i både höger och vänster varv så ajg vågade mig på att dra upp tempot lite och sen skicka iväg Frodo upp på t.ex parkbänkar. Vi hade skitkul! Lilleman lekte i lekparken och jag tränade stundtals med Frodo och lekte stundtals med Aaron.

Efter en stunds rutchkaneåkande med Lilleman tänkte jag ta ett litet träningpass till med Frodo. Jag släpper honom lös och då säger lillkillen att han vill att Frodo ska titta i det lilla huset som man går igenom innan man åker kana ner. Jag skickar upp hunden och inte tar han trappen ner inte, han åker kana han med! Ja för sådana saker är han inte det minsta rädd för han gjorde om det några gånger innan jag bestämde mig för att vi hade fått nog innan han skulle råka skada sig. Med denna erfarenheten i bakfickan hoppas jag ju såklart på att t.ex gungbrädan blir en pice of cake...han borde iallafall inte bli rädd!

Men lydnaden då kanske ni undrrar, har hon släppt den helt. Näe det har jag inte. Vi tränar vidare och har snart koll på det mesta. Nu är det mest att få till att bra ställande under gång och sen att finslipa det hela. Vad jag klurar på mest nu är hur jag ska få fotgåendet att bli perfekt...för det är det inte! Jag kanske ska byta taktik och träna in att han ska nudda mitt ben med sin sida hela tiden under fotgåendet eller så måsta jag ta till nåt annat så han håller position...det tåll att tänka på.

Hundträning är ju det...mycket tänk och klurande! Det är kul!

I slutet av februari blir det Norgeutställning igen för Frodos del så nu ska jag drömma om championat fram tills dess=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar