måndag 17 januari 2011

Hej hopp

Jo vi lever och Frodas även fast livet här på bloggen är tämligen sparsamt i nuläget! Händer saker gör det ju ändå och just på sista tiden har det hänt så mycket att jag helt enkelt har prioriterat annat än att blogga.

Uppdateringen gällande Frodo. Han har kommit in i nån slags fas som jag inte riktigt gillar. Språkade med en hundklok människa som trodde att det kunde vara livsförändringen med jobb för min del som gör att jag inte riktigt känner igen honom. Problemen som har uppstått nu på sista tiden är en högre nivå av aggression hos Frodo. Han kan göra utfall vid hundmöten med andra hanhundar. Förut har det ju gått bra även om hundarna har psykat honom men nu har han liksom bara kastat sig ut...inte kul och inte likt honom. Sen har han fått för sig att det är fritt fram att sticka ut på egna lovar...det har liksom blivit nån form av felprogrammering för det är speciellt på ett stället...när vi kommer upp dit och han kommer i på "vägen till vänster" blir han okontaktbar! Det har hänt två gånger för mig och minst tre gånger för min man. Ja det var ju slapphänt kan man tycka att låta det hända så många gånger men vi blev liksom tagna lite på sängen här!

En annan hundmänniska i min närhet sa att hennes hundar fick nån slags "dominanssläng" eller vad man ska kalla det runt tre års ålder och att detta var mycket vanligt...är det det?

Jag hoppas iallafall att det går över, att Frodo vänjer sig vid det nya livet för såhär kommer det ju att se ut nu och ett tag framöver.

Förutom det negativa dravlet så kan jag säga att jag trivs på mitt jobb, frodos nosduttande (targetträningen) går framåt och den övriga träningen med med undantag från vissa allmänlydnadsmoment som INKALLNING vid vissa ställen=)

Nosduttandet tränade vi faktiskt på ikväll och nu börjar jag kunna lägga ner targeten på golvet och han duttar. På nåt vis har det varit svårt att förstå att han ska dutta med nosen på targeten när den ligger ner. Håller ajg i den är det inga problem men lägger jag den ner provar han med att sättaen tass på, två tassar på, lägga sig på den med huvudet, bita i den eller bara krafsa. Hursomhelst så tror jag att jag lyckades med att få honom att förstå att det bara är nosen som ska duttas och inget annat...det återstår att se vid nästa träningstillfället men jag är hellre positiv än negativ!

Fotgåendet och positionen gick hyfsat idag det svåraste är högersvängar...han flyter ut för mig där! Provade också om läggande under gång fungerade och det gjorde det på FÖRSTA försöket utan att ajg gjort några förövningar innan...hehehehe klapp-på-axeln-känsla där!

Nu är Frodo nöjd och belåten efter att ha "tränat" i sig två kycklingkorvar och sen en skål med mat...själv hittade jag en påse twist som i skrivande stund är betydligt mindre än när jag först hittade den!


1 kommentar:

  1. Jag tror det kommer att lösa sig med Frodo :)
    Angående högersvängarna- prova att träna mot en vägg så att han inte får chans att flyta ut och där du kan klicka rätt beteende !

    SvaraRadera