tisdag 4 augusti 2009

Träna på att träna

Nu är jag glad. Frodo har tagit första steget mot att gå slalom mellan mina ben. Jag håller just nu på att träna på att träna. Det vill säga att jag måste hitta ett sätt att träna som fungerar bra på honom, som gör honom motiverad och sugen på mer. Jag ville prova klicker eftersom jag bara hört positiva saker om klickerträning. Tänkte för min egen skull att jag skulle öva mig på att använda klickern på ett moment som det inte spelar nån roll om vi lyckas på eller ej.

Beteendet på filmen har jag "shejpat" (stavning?) fram och har därför inte nåt kommando för det än. Med shejping menas att jag låter Frodo själv klura ut vad han ska göra för att få belöning. I början gick jag fram med ena benet och så fort han tittade åt rätt håll klickade jag och så fick han en gobit. Sen gick jag vidare och krävde lite mer...istället för att bara titta fick han även resa på sig och så klickade jag...jag ni fattar. Små små steg till ett helt moment. Otroligt bra träning för mig som lider av nåt slags träningsturbo syndrom.

Nu klarar han alltså första ingången i slalomet OCH vi har faktiskt lyckats ett par gånger med att han går slalom mellan TVÅ kliv!!! (men det vågade jag inte ta med på film ifall det skulle gå åt skogen). Detta fungerar utmärkt inne men ute fattar han inte riktigt...får klicka mycket tidigare när vi är ute för att han ska fatta men det ger sig väl snart.

Så tanken med detta är att han och jag ska bli vana med klickern så att jag sen kan träna in andra lydnadsmoment med den. Jag kan avlsöja att vi faktiskt redan har provat detta på ställande under gång med lysande resultat. Innan när jag försökte lära honom detta moment fattade han inget nu gick det jättefort. OM det nu inte var nybörjartur så kankse jag snart törs lägga upp en film på det med. Men jag vet...inte för fort fram nu!!!

3 kommentarer:

  1. Vad kul att ni har kommit igång med shejping och klickerträning! Jag använder det jättemycket (det vet du ju!) och nu har Goliat fattat att vänstersvängar är en bakåtrörelse! WOHO!!
    Tänk dock på att du kan använda shejping utan klickern också, med hjälp av boll (Det var så jag lärde in ställande under gång).

    SvaraRadera
  2. Heej!
    Råkade se dej på FB o att du hade en blogg så ja smet in o kikade!
    Va kul att du tränar med klicker!!!!
    De gör ja mä med Tyra. Är det bästa som hänt både henne mej o vår träning!
    Så kul o så mycket mer motivation o därmed även bättre resultat!
    Om du ska träna in lydnadsmomenten m klicker föreslår ja en bok. Kanske har du den...
    Canis bok "Lydnadsträning i teori och praktik". (kan beställas på canis.se)
    Det är min bibel!!
    Fortsatt lycka till så kanske ni kommerikapp oss (vi har varit lite dåliga på att träna men har som mål att börja på Lydnadsklass 2 till våren/sommaren.

    //Anna Liljenbring

    SvaraRadera