söndag 2 augusti 2009

Sista kurstillfället

Såhär ser vi ut när vi är ute i skogen. Foto Victoria Sundberg

Idag gick det helt åt skogen på spårningen. Frodo irrade runt och verkade inte alls vara intresserad av att spåra rätt spår. Han hittade ju spåret men det var liksom inte intressant. Man blir ju en aning nervös inför anlagsprovet som vi ska gå nu i augusti. Som tur var fick jag en ny och fräsch klöv av kursledaren så jag kan åtminstone träna utan att dö av stanken från mina gamla klövar=(

Vi vara bara tre deltagare idag och den andre hanhunden spårade också dåligt idag. Okoncentrerat och mycket flängigt hit och dit. Han brukar annars vara väldigt målmedveten.

Sen var det Vickis tik som i vanlig ordning gjorde ett strålande arbete. Inga fnurror på tråden där inte.

Kom hem...plockade lite fästingar här och där både på mig och hunden...funderade över möjliga orsaker till dagens resultat.

1) Han var för het för att det var länge sedan vi tränade.
2) Har ej gått så mycket i skogen på sistone...han kanske bara ballade ur
3) Pixie löpte...tror starkast på denna anledning eftersom båda hanhundarna presterade dåligt och sist jag spårade med Frodo gick det ju kanonbra.

Kom också på att jag bromsar Frodo när det går för fort i spåret...jag bromsar honom även när han irrar för långt bort från spåret...det är kankse inte helt smart att göra likadant när han gör både rätt och fel. Tips någon?


Ja det återstår och se om det var en tillfällig formsvacka. Aaron var iallafall nöjd i ryggsäcken. Antingen sov han eller så jollrade han för fulla muggar till både träd och kursdeltagare.

4 kommentarer:

  1. Löptikar är av ondo! Men du ska se att anlagsprovet går som en dans, han gick ju så himla fint sist vi spårade tillsammans! Försök att lägga några spår nu innan anlagsprovet så kanske han inte behöver vara så övertänd. Vad härligt att Aaron trivs så bra i skogen! Han är en riktig skogsmullebebis den lille prinsen :) Jag saknar er! kram

    SvaraRadera
  2. Är ganska säker påatt det var Pixies löp som spökade för oss.Frodo levde nämligen rövare i natt. Han ylade!!! Jag höll på att bli galen så jag stängde in honom i hallen...hrrm

    SvaraRadera
  3. Oj! Vad jobbigt :S

    Mina förslag på ditt problem med spåret (som ju förmodligen egentilgen mest handlade om att det var en löptik i närheten) är följande:
    1. Trötta ut honom ordentligt innan du ska spåra med honom.
    2. Låt inte första vinkeln komma för långt ifrån starten. Du kanske skulle ta och försöka överaska honom lite? Prova att lägga ett spår där första vinkeln kommer nästan direkt.
    3. Låt honom inte springa i spåret- håll emot (men det gör du ju redan, så detta tips är ju typ totalt värdelöst).

    Annars tycker jag du jobbar på jättebra med spåret. Jag tycker att du ska fortsätta som du har gjort nu, kämpa kämpa! Så har du snart en liten SVCH hemma ska du se :D

    SvaraRadera
  4. Ska prova ett spår med vinkel nästan med en gång och sen vinkel igen så han inte bara kan gå och lattja.

    Sen är det nog bra om han inte har förmycket spring i benen...vill ju inte iofs att han ska vara trött...men å andra sidan har jag nästan aldrig sett honombli trött av fysisk aktivitet så där behöver jag kankse inte vara så orolig. Tänker dock att det kan vara bra att hitta nån slags balans där så man intekänner sig duktig och springer ett maraton innan anlagsprovet å så orkar han inget bara för det=) Eh att det ska vara så mytcket huvudbry när man har hund=)

    SvaraRadera