måndag 31 augusti 2009

Bättre än väntat

Nu blev det inga kort på träningen...men inte för att jag glömde att ta med kameran utan för att träningen gick så bra att jag inte ville avbryta för att leka modell!!! Sen slog ju glömskan till i vanlig ordning så att jag glömde kameran på klubben istället när jag åkte hem. Det var inte bara kameran utan min jacka och träningsryggsäcken med!!!

Att det gick så bra idag var verkligen välbehövligt och bra gick det även fast det var åtminstone en löptik med på träningen. Frodo var alert, koncentrerad och framförallt GLAD. Det kändes som att vi förflyttat oss tillbaka i tiden innan vårt träningsuppehåll fast nu gick allt så mycket bättre.

Det vi tränande på var linförighet, ställande och läggande under gång, inkallning och hopp över hinder.

Linförigheten
gick bra med fin kontakt. Han hamnar kanke aningens långt bak men det hör ju till finslipningen. Lite snett och oreglbundet går han ju med men jag märker att han blir mer och mer observant på vad som är rätt position!

Ställande under gång gör jag med hjälp av klicker och då fungerar det bra. Idag var Frodo nästan lite för het på gröten för detta moment dock. I början försökte han med allt innan han fattade att jag bara ville att han skull stå stilla. När han väl fattat det gjorde vi ett par försök som blev riktigt lyckade. Vi går och jag säger stanna precis när jag gör en halvhalt sen går jag vidare en liten bit klickar och slänger en gobit till honom. Han tycker iallafall att det är kul.

Läggande under gång har inte alls fungerat även fast det var ett av de första momenten vi övade in. Jag hade inte alls tänkt öva på det idag men glad i hågen av Frodos entusiasm provade jag även detta och då gick det ju bra. Använde klicker här med plus att jag ganska tydligt visade med handen att han skulle lägga sig ner. Han la sig så otroligt fort så jag han knappt fatta att jag skulle ge honom nån form av belöning också. Här är det visst matte som måste träna..hrrm=)

Inkallningen var bra med hög fart och även "hit" kommandot där Frodo ska sätta sig i rätt position gick hyfsat.

Hopp över hinder gick bra och jag gjorde det mest på skoj. Han vet knappt vad hopp betyder men han tog sig ändå över ett par gånger.


Apporteringen ska jag träna vidare på i hemmet lugna vrå ett tag till innan jag vågar tränan det med så pass mycket störning som det blir på klubben. Förövrigt så hade jag honom kopplad eller i långlina under alla moment idag. Jag vill träna så ett tag till så att vi båda får upp självförtroendet utan att behöva vara på helspänn för en eventuell smitning=)

Nej nu ska jag gå och lägga mig för jag ska upp och jobba kvart i sju imorrn...

Godnatt

3 kommentarer:

  1. Men vad kul Sofia! Bra att du tränar med långlina, fortsätt med det så ska du se att han snart tycker träningen är roligare än att springa ärevarv! Njut nu riktigt efter en så lyckad kväll :) Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej fissofia! Ja, idag är det ju liifredag och imorrn ör det lillördag, men dessa dagar blir nog lite tajt att gå ut. Men det är ju isf om du kunde på fredag meni är ju alltiud så upptagna till och med de gånger VI planerat in ngt..... Jag är hemma och ledig iaf.

    KRAM

    SvaraRadera