torsdag 6 augusti 2009

Skotträning

Jag och Frodo gjorde en utflykt igår till en skjutbana. Tanken var att vänja honom vid skott så att vi sen kan tävla utan problem (i viltspårsprov ingår nämligen skott). Åkte till ett ställe utanför Laxå eftersom jag känner en jägare där sen viltspårskursen. Jag parkerade bilen en bit bort och sen gick vi närmare och närmare banan. På lång håll reagerade Frodo inte alls, han lyssnade till de första skotten med inget mer än det. Tillslut var vi precis bakom banan och då smällde det ganska bra vill jag lova. Han blev inte rädd av det man kankse aningen obekväm...han viftade ju inte direkt på svansen men det var inte heller mellan benen.
Sen fick han även sitta lite i bilen och slappna av och så tog jag ut honom när det var slut på skjutandet . Då fick han gå och nosa på alla gubbarna med gevär och även titta lite på några lerduvor som flög iväg...och det var ju spännande.

Jag tror inte att det ska vara nåt problem att få honom skottfast...lite mer träning och kanske lite "gömma korv leken" nästa gång så ska det nog gå helt fint. Ska iallafall se till att träna ett par gånger till innan jag gör prov i öppenklass!

2 kommentarer:

  1. Men braaaaaooo Soffan! Du är så duktig, självklart blir han skottfast på ett litet kick!
    Kan du kolla om jag får plats på anlagsprovet ni ska gå med goliat förresten? Tänkte bara kolla, hade varit kul att gå med honom men det är så svårt att hitta tävlingar vänliga för fotgängare :S

    SvaraRadera
  2. jepp...ska höra om det kan gå bra. Det vore ju grymt kul att gå allihopa...alltså du jag och vickan...lyckan hade ju varit om vi alla klarade det också

    SvaraRadera