torsdag 12 maj 2011

agilitykursen är igång!

Nu har vi äntligen avklarat första kurstillfället och Frodo skötte sig helt ok. Det var längesedan vi tränade på klubben och till en början var han mest intresserad av alla dofter och t.o.m spottade ut korvbitarna jag hade med....då blev jag lite nervös men sen när vi började träna blev han mer fokuserad. Vi tränade tunnlar, raka hoppsträckor och slalom.

Tunnlarna gick bra, vi körde både raka och böjda eftersom vi har tränat lite på tunnlar innan. Raka är inga problem men böjda när han skickas från in högra sida blev konstigt men efter några repetitioner gick det ganska bra ändå. Men att träna mer med Frodo på min högra sida är ett måste. Det blir mycket cirkelträning här hemma i veckan.

Hopprakorna gick bra. Frodo gillar att hoppa och när det dessutom står någon vid sista hindret med godis är det inga problem. Han hade en härlig attityd när vi tränade detta, det var kul att se.

Slalom då! Jo det gick riktigt bra. vi körde våra fyra pinnar med både bra och mindre bra resultat. Instruktören ville att jag skulle visa de andra hur jag gjorde när vi tränade och då stod de andra ganska nära med sina hundar så det blev ju extra svårt. Jag har tidigare belönat med kampleksaken efter en lyckad repetition nu blev det dock lite för livat med kamptrasan och Frodo passade på att även ta en rajfd för att kika lite på de andra hundarna så där fick man tillfälle att lufta stämbanden lite och en skamsen hund kom tillbaka men sen gick det bra igen och då kan jag ändå tycka att det var bra att Frodo gjorde så så att han får veta vad som är ok och inte ok. Nu vill jag börja träna med extern belöning i slalomet så att han blir mer självständig och så behöver jag träna på att jag kan skicka honom in i slalomet från både höger och vänster sida etc men det kommer väl det med lite träning.

Nästa gång blir det kontaktfält, det ska bli kul att få börja med det för har vi ju förberett oss för hela vintern!

På frågan om vi hade kul...blir svaret JA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar