tisdag 14 december 2010

Träningen då?

Hajkbananer har inget direkt med lydnad att göra men jag kände ändå att jag ville slå ett slag för hajkbananen idag. Så enkelt o så gott perfekt när man är sjuk! Ta en banan, lägg ett snitt och fyll med mörk choklad eller ljus om du föredrar det. Slå in i folie och lägg på glöden. Den är fördig efter 5-15 minuter beroende på glöden men tanken är att chokladen ska smälta och bananen bli lite mjuk...mums!



Idag försökte jag mig ut på en liten promenad även fast jag är lite sjuk men har man hund har man liksom inget val det är ut under alla omständigheter...ja nästan iallafall. I söndags var jag så dålig att jag faktiskt kände mig som en sjuk karl...faktiskt=). Det var hemskt men då fick jag faktiskt hjälp både med lilleman och Frodo så det var det sängläge hela dagen för min del! Idag är det bättre för mig även fast lilleman fortfarande feber och snorar som bara den "inte tevjigt med snojet" säger han och vill att jag ska torka! Man kan inte annat än undra varifrån alla orden kommer ifrån...och snoret med för den delen!

Hursomhelst så gick vi en promenad idag, en övertänd Frodo tog tillfället i akt och drog iväg på en liten egen motionsrunda och jag skrek så jag trodde att huvudet skulle trilla av men han gjorde som han gör när han sticker. Han blir borta i max två minuter, ja jag tar tiden, han springer först iväg och nosar som en galningm sen bajsar han och sen springer han tillbaka till mig som en galning. Då hade jag slutat att ropa för länge sen för vad är vitsen att ropa när han ändå inte lyssnar...skamsen kom han tillbaka och jag försökte förstärka skammen genom att tala till honom som jag gör när han har gjort nåt han inte får och efter det tänkte jag att han behöver nog bli lite slutkörd och eftersom fysisk motion inte riktigt fungerar för att trötta ut min lilla pinscher åkte träningsakerna fram.

Först tränade vi fotgående med ett ganska bra resultat. Det blev bara raksträckor med undantag för en vänstersväng som gick hyfsat bra. Frodo var taggas och hade fin kontakt!

Sen tog vi en lekpaus!

Därefter tog jag fram locket jag använder som target när vi tränar nosduttar. Jag tänkte att det var dags att prova det i en anna miljö än inomhus och det gick jättebra. Än så länge håller jag i locket men snart kommer jag börja lägga ner det på marken. Jag gjorde det ganska enkelt och repeterade bara två gånger för att sen leka en stund till.

Sen tog jag fram apportbocken och tränade lite med den. Frodo är ganska ivrig att ta den så nu fick jag lägga den en bit framför honom på marken och sedan kommendera apport. Han ville dock tjuva mest hela tiden så där blev det mest stadgeträning på att sitta men det var ju kul att han var så taggad för apporteringen utomhus och dessutom i kylan som var idag.

Efter detta lila pass på kanske fem minuter var mina fingrar så kalla att de inte ens kunde dela en köttbulle. Jag avslutade med lite lek och kände att detta var ett lyckat pass. Det är bara att konstatera att jag för Frodos tränings skull borde vara sjuk oftare, då drabbas man inte lika lätt av "bara en gång till" tanken=)

Ett annat glädjeämne med lydnaden är att läggande under gång börjar lossna. För några dagar sedan gjorde vi ett par lyckade repetitioner ute i snön! Alla ni som har en hund med lite päls vet att detta är stort! Jag är grymt nöjde med det men kommer att träna detta moment mest inomhus för att behålla det positiva i momentet!

Nu är det bara ställanade under gång kvar och finslipning av allt det anndra sen tävlar vi...kul att jag har så lagom med självdistans att jag säger bara men det känns iallafall så så håll tummarna för ställande under gång och kom gärna med bra tips för hur jag ska få till det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar