fredag 20 januari 2012

Träningsgrupp och gränssättning


Jag som alltid har velat ha en lydnadsträningsgrupp ser nu ut att få en som kommer att bi riktigt inspirerande med olika hundar och förare med bred erfarenhet...ska bli så kul att dra igång när vädret har blivit lite varmare. Tills dess tränar vi vidare på trix och finslipningar här hemma.

Sen angående gränssättning...en begrepp jag har funderat över en längre tid. Att säga nej, vara bestämd, konsekvent, kräva...ja vad menas egentligen med det.

När Frodo var valp ville jag göra allt rätt. Positiv inlärning skulle det va...man skulle inte behöva säga nej utan ignorera fel beteenden och belöna/uppmärksamma positiva rätta beteenden. Samma pedagogik finns även i barnuppfostran...men ärligt talat det fungerar ju inte.  Eller som nån sa, jag kan ju aldrig belöna min hund för den gör ju aldrig rätt...Ibland kanske man måste visa vad man vill eller också vad man INTE vill för att man ska komma vidare fast fortfarande med positiv inlärning beröm o hela baletten när det blir rätt...det går ju faktiskt att kombinera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar