lördag 21 januari 2012

Ånnaboda och tankar kring drag

Härlig heldag i Ånnaboda men tur att Frodo är så dragvillig som han är annars hade jag varit helt slut. Har gått flera km med lilleman efter på snowracer och även åkte nedför i backarna. 

Såg många som tränade längdåkning och blev rejält sugen på att åka lite själv med men skidorna var ju inte med. Sen blev jag såklart sugen på drag och fart, drag hade vi ju idag men kanske inte så fort eftersom jag gick bredvid Frodo. Längtar tills jag kan susa fram (utan att ramla) på min skidor och kanske även lilleman kan åka  med då....det blir härligt!

Men tills dess får jag fundera vidare på hur jag ska träna för att meritera Frodo som draghund. Först och främst måste jag under våren sommaren ta ett första pris i lydnadsklass ett. Det tillsammans med mentalbeskrivningen samt resultat på dragprov kommer att ligga till grund för meriteringen. Jag tror jag har nämnt det tidigare, att det enligt de nya dragreglerna inte blev möjligt att meritera vid barmarksdrag så jag som hade tänkt att skaffa en kickbike kanske borde tänka om och skaffa en cykel istället och konditionsträna Frodo så han orkar den där milen han måste igenom med en förare på skidor efter...ojojoj jag vet inte vad som känns som den största utmaningen lydnaden eller fysträningen men för mig är det iallafall bra att ha mål...jag blir taggad och fokuserad av det.

2 kommentarer:

  1. Oo var kan man läsa om meritering och regler för detta?
    Är ju så pepp på drag å nu har jag äntligen skramlat ihop pengar till utrustning som nu är beställd :)

    SvaraRadera
  2. draghundsport.se där finns info om gröbt kort samt nya meriteringsregler.

    SvaraRadera