måndag 4 maj 2009

Idag har jag haft en mamma från föräldragruppen på besök med sällskap av sin dotter och hund. Hennes hund är något av det lydigaste jag sett och av rasen Jack Russel. Hennes dotter är något av det sötaste jag sett med långt mörkt hår och stoooora bruna ögon. Hon och Aaron är nästan lika gamla. Det skiljer bara sex dagar mellan dem så Aaron tyckte att det var jätteintressant att kika på henne. Frodo var måttligt imponerad av Morris men de rejsade iallafall ett par vepor på ängen.

På eftermiddagen lämnade jag man och barn hemma och tog med mig Frodo till brukshundsklubben...bara han och jag...LYXIGT!!! Träningen blev riktigt lyckad och vi gick igenom det mesta vi kan. Tränade en del på inkallning och det gick bra idag. Vågade inte koppla loss honom utan jag fick hjälp av intruktören som stod på hans koppel medan jag gick iväg. Instruktören var ju lite läskig enligt Frodo så när jag sen ropade flög han iväg i en hejdundrandes fart rakt fram till mig. Sak försöka öva mer inkallning på det viset. Har även läst en intressant artikel om hur man kan träna hundar som har mycket viltintresse att inte sticka iväg för alla dofter och intryck de får! Man ska då träna dem att markera dofter och så får det nåt att jobba med istället för att på egen hand bara dra iväg. Tror att det är en bättre strategi för mig och Frodo än att köra förbudsträning...hans viltintresse är nog så stort att ett nej oftast inte räcker till. Vi får se hur det blir med det.

Såg också att Cissi har lagt upp lite fina bilder på Frodo och Goliat som går att hitta på hennes blogginlägg den andra maj.

Kram o hej leverpastej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar